Taman Impian Jaya Ancol merupakan sebuah pusat percutian yang popular di Jakarta Utara. Pada 2006, Taman Impian Jaya Ancol berubah nama menjadi Ancol Jakarta Bay City

Area Seaworld seluas 3 hektar dengan keluasan bangunan utama 4.500 m mengandungi berbagai macam akuarium, lorong Antasena (lorong bawah air), perpustakaan, tempat penjualan makanan,kedai suvenir, dan dilengkap dengan layar sentuh sebagai informasi dan spesies di Seaworld.

Akuarium utama memelihara ribuan kehidupan laut Indonesia. Sebanyak 3500 spesis ikan laut Indonesia dipelihara disini (jumlah ini merupakan 37% dari jumlah jenis spesies ikan laut di dunia).Ukuran akuarium ini mencapai 36 x 24 m, dan dalamnya bervariasi dari 4.5 hingga 6 m dan menyimpan 5 juta liter air masin. Kerana besarnya akuarium utama ini tercatat sebagai akuarium air masin terbesar di Asia tenggara.

Area Air Tawar dilengkapi dengan koleksi koleksi kehidupan air tawar dari seluruh dunia, termasuk diantaranya piranha dan Arapaima dari sungai Amazon dan belut letrik.
Lorong Antasena adalah lorong bawah air sepanjang 80m yang dioperasikan dengan berjalan otomatik dengan kubah tembus pandang. Ini untuk memudahkan pengunjung untuk menikmati pemandangan "bawah laut" tanpa risau akan terjatuh kerana asyik memandang keatas untuk melihat ikan.

Aquarium Dugong dan Akuarium ekosistem laut yang berisi coral dan sponge yang memperlihatkan keindahan kehidupan dalam laut

Anak-anak cukup seronok waktu berada di sini.....best...best....kata mereka.

Penyu disini cukup jinak...boleh di pegang.

ikan pari ini teramat lah besarnya...ros tengok pun takut..


Buaya Putih sering di anggap suci oleh masyarakat Indonesia. Nak tahu lebih lanjut ker....



Sign board nak masuk ke SEAWORLD

Slide gambar-gambar keluarga

0 comments: