PUNCAK



Puncak adalah nama sebuah kawasan pegunungan yang termasuk ke dalam wilayah Tabulate Bogor dan Tabulate Cianjur. Daerah ini dikenal sebagai tempat peristirahatan penduduk kota Jakarta dan sebagai daerah perkebunan teh yang dibangun oleh pemerintah kolonial Belanda. Keindahan daerah ini memukau Presiden Soekarno, sehingga ia membangun sebuah restoran untuk menikmati keindahan alam Puncak, yang kemudian diberi nama Restoran Riung Gunung. Selain itu, terdapat juga tempat-tempat rekreasi dan agrowisata yang indah, antara lain Gunung Mas dan Gantole.


Di sini terdapat banyak pokok teh tapi tak ada pulak orang jual teh...mengapa ya...katanya kerja-kerja proses di hantar ke daerah lain.

Ros teruja apabila melihat keindahan permandangan di atas PUNCAK..

Sepanjang perjalanan menuju ke kawasan tertinggi puncak permandangan sungguh cantik...damai saje di sini dengan cuaca yang sejuk seperti Genting Highland. Di sini udara nya amat nyaman sekali....fresh....

kami makan tenghari di sini...nasi padang lagi...oleh kerana kelaparan lupa nak ambil gambar. Di sini terdapat factory Outlet dan ros sempat lagi ber'Shopping' untuk oleh-oleh untuk anak kakak dan adik.
Kami betolak dari bandong pada pukul 11 tenghari, tiba di puncak dalam pukul 12 dan tiba di Jakarta pada pukul 3 petang...penat. Dan esok kami akan ke Mangga Dua dan Tanah Abang untuk Shopping kali terakhir kerana pada hari minggu kami akan bertolak balik ke Kuala Lumpur.


Gambar slide ros dan keluarga

0 comments: